E-ticaret Sektörü 2017'yi Nasıl Kapatıyor?

ETİD Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi, Digital Age dergisinin Ocak 2018 sayısında e-ticaret sektörünün 2017’de gerçekleştirdiği büyümeyi değerlendirdi:

E-ticaret Sektörü 2017’yi Nasıl Kapatıyor?

2017 yılı, Türkiye’deki e-ticaret sektörü için yüzde 30’luk büyümeyle tamamlanan bir yıl oldu. 2016’da yüzde 24 büyüyen e-ticaret, 31 milyar TL’ye ulaşmıştı.

Geçtiğimiz yıla göre yüzde 6 daha fazla büyüyen e-ticaret sektöründe; gerçekleşen sepet ortalamasında 2017’de de artış devam etti. 2012’den bu yana sepet ortalaması 189 TL’den 278 TL’ye çıktı. Büyümeye devam eden e-ticaret sektörü 700 milyar TL büyüklüğünde olan perakende sektörünü de büyütüyor. Ancak sektörümüzün yüzde 50 altındaki büyümesi bizi çok da mutlu etmiyor. Dünya genelinde perakende içerisinde e-ticaretin payı 2011 yılında yüzde 3,6 iken, 2016’da bu oran yüzde 8,5’e yükseldi, 2021’de ise yüzde 13 seviyelerini yakalayacak gibi görünüyor. Bu oran İngiltere’de yüzde 15, Çin’de yüzde 17, ABD’de, yüzde 10, Almanya’da yüzde 8’e yaklaşmış durumda. Ülkemizde e-ticaretin toplam perakende içerisinden aldığı pay yüzde 3,5 seviyelerinde. Perakende sektörünün yapmış olduğu yatırımlar ve dijitalleşme sürecinin hız kazanmasıyla birlikte bu rakamın yüzde 5’lerin üzerine çıkacağını söyleyebiliriz.

Ülkemizde e-ticaretin perakende içindeki payı yüzde %5’in üzerine çıktığında, global açılımlar daha da önem kazanacak. Bunun için de teşvikler oldukça önemli. Türkiye, bulunduğu bölgenin e-ticaret devi olabilir ve bu da ülkemize çok önemli katkı sağlar. Öte yandan sektörümüz, halihazırda paydaşlarıyla beraber 200 bin kişiye istihdam sağlıyor. Ciro artışına paralel olarak bu sayıyı da arttırmayı hedefliyoruz. Eğer İngiltere’deki perakende içindeki yüzde 15’lik e-ticaret oranı gibi bir oran yakalayabilirsek, sektörümüz 1 milyon kişiye istihdam sağlayacak güce sahip olacaktır.

Tüketici nasıl bir yıl geçirdi?

E-ticarette tüketicilerin yüzde 25’i satın almayı mağazada sonlandırırken, yüzde 40’ı desktop üzerinde online olarak ve yüzde 33’ü mobil site veya app (uygulama) üzerinden satın alma işlemi gerçekleştiriyor. Çoklu kanal kullanan tüketiciler online müşterilere göre işlem başına yüzde 93, sadece fiziksel mağazalardan hizmet alan müşterilere göreyse yüzde 208 daha çok harcama yapıyor. Bununla birlikte mobil ticaret giderek e-ticaret içindeki payını arttırıyor. E-ticaret firmalarının hacimleri içindeki uygulamalar ve mobil cihazlar aracılığı ile elde ettikleri trafik yüzde 50’lerin üzerine çıktı. Bu nedenle her e-ticaret şirketi bu konuya çok ciddi yaklaşıyor ve kullanıcı deneyimini iyileştirmek için bu konuda yatırımlar yapıyor.

Dijitalleşme yalnızca online satışlarda değil, fiziksel mağazalarda da karşımıza çıkmaya başladı. Perakendenin dijital dönüşümü ve mağazaların giderek dijital platformlar haline gelmesi ise diğer önemli bir nokta. Alışverişte sanal gerçeklik ve akıllı aynalar gibi uygulamalar, bunun en belirgin örnekleri. Yapay zeka ile satış da uygulamaya konulan ve gelecekte ses getireceğini düşündüğüm bir trend olarak öne çıkıyor. Multi-channel, mobil uyumluluk, ürünü internetten satın alıp fiziksel mağazadan teslim almayı ifade eden click & collect uygulamaları ve chatbot’lar şu anda yükselen trendler arasında yer alıyor. Mağazada beğenilen ürünün kiosklarda internet üzerinden sipariş edilerek eve gönderilmesi olarak tanımlanan instore ordering uygulamaları da yaygınlaşıyor.

E-ticaret, artık yasalarca tanımlı bir sektör olduğu için bundan çok memnunuz. E-ticaret yasası için şu anda regülasyonlar üzerine çalışmalar yapılıyor. Sektörün gelişebilmesi için regülasyonların da global normlara uygun olması gerekiyor. Sektörümüz, ekonominin kayıt altına alınmasındaki katalizör rolü, yarattığı istihdam ve Türk halkına modern bir hayat standardı sunması açısından çok önemli. 

  • E bültene Üye Olun
    Gelişmeleri Takip Edin