Nereden geldik? Nereye Gidiyoruz? Tubisad-ETİD 2016 E-ticaret Raporu

Ülkemizin mevcut durumunu göstermesi bakımından bu çok önemli. Bu nedenle bu ay bu raporun sonuçlarını iredeleyeceğiz.

Bundan 15 sene once e-ticaret yapıyor olsaydınız. 300 bin e-ticaretçi gibi bir potansiyeliniz olacaktı. Yani Bilecik’e bir mağaza açmakla e-ticaret yapmak aynı şey sayılabilrdi. Oysa hep dilimizden düşürmediğimiz potansiyelimiz artık reel duruma donuştu diyebiliriz.

Ülkemizde 85 milyonu aşkın nüfusu, %61,2 Internet penetrasyonu ile Turkiye’de 52 milyon Internet kullanıcısı bulunmaktadır. Bu kullanıcıların %43’ü Internetten alışveriş yapmaktadır. Yani 20 milyonu aşkın bir kullanıcı kitlesi bulunmaktadır. Bu sayı bir çok Avrupa ülkesinin nüfusundan fazladır.

Ülkemizin lojistik imkanları gayet üst düzeydedir. Kredi kartı sahipliğinde ülkemiz çok iyi durumdadır. Kullanıcı sayısının da çok iyi olduğunu düşünürsek e-ticarette başarılı olmak için her şeyimiz var diyebilirim.

Türkiye toplam e ticaret hacmi 2016 yılında 30.8 milyar türk lirasına ulaştı. Bu,dolar bazında %13’lük, TL bazında ise %24’l,ü bir büyümeye tekabül etmekte. Geçes seneki %31’lük büyümenin altında olsa da ülkemizdeki bir çok sektör için kıskanılacak bir büyüme oranına sahibiz. Ayrıca büyümenin geçen seneki büyüme oranının altında kalmasının neredeyse tek nedeni Tatil ve Seyahat kırılımındaki %13 büyüme. Geçen sene bu oran %31 idi.

En hızlı büyüyen kırılım sadece online perakende yapan şirketler (%33). Çok kanallı perakende geçene seneki(%32) büyüme oranının altında büyüdü(%30). Bu konuya dikkat çekmek isterim. Ülkemizdeki 17,5 milyar TL’lik e-ticaret ürün satış hacminin %64’ünün sadece online hizmet veren şirketler gerçekleştirmektedir. Oysa dünyaya baktığımızda e-ticaret ürün satışının daha büyük kısmının çok kanallı perakendecilerce gerçekleştirildiğini görürürüz. Bu da ülkemizdeki perakendecilerin halen yeterli aksiyon almadığını göstermektedir.

Yasal bahis geçen sene e-ticaret büyümesine parallel bir büyüme seyri izledi.

Bir önemli konu da site sayısıdır. Günde 1-2 sipariş alan Türk Internet sitesi sayısı hali hazırda 900’e ulaşmadı. Bu konuda bir büyüme gözlemlenmiyor. Ancak, pazaryerleri %38’lik bir artış gösterdi. Yani, KOBİ’ler hali hazırda pazaryerlerini kullanıyor ve kendi siteleri ile faaliyet göstermiyor. Bu konuda her Kobi’nin bir şekilde kendi Internet sitesi ile de faaliyet göstermeyi vizyonuna koyması gerekir. Bu e-ticaret sitelerinin sayısını arttıracaktır. Ancak, burada pazaryerlerinin onlara sunduğu fırsatları unutmamaları lazım. Kendi Internet sitelerinin yaşayabilmesi için mutlaka ama mutlaka çok iyi içerikle beslenmesi gerekir.

2016’da eski alıştığımız markaların yanısıra pazarda hızlanan yeni oyuncularla özel alışveriş siteleri %43’lük büyüme oranıyla sektör lideri oldu. Belki de ülkemizdeki doygunluğa en yakın alt kırılım olan bu kırılımdaki her oyuncu büyük başarı gösterdiler.

Çok kategorili e-ticaret sitelerinde ise farklı bir seyir izlendi. %18 büyüme gerçekleşti. Bu büyümeyi de Pazar lideri sağladı. Pazardaki diğer oyuncularda Pazar liderini zorlayacak bir büyüme gerçekleşmedi.

Çok kanallı perakendecilerin alt kırılımına baktığımızda 2,4 milyar TL elektronik kırılım lideri. Bunu 1,2 milyar TL ile giyim ve ayakkabı izliyor. Ev ve dekorasyon kategorisi de %25’lik artışla 700 milyon TL’Lik hacme ulaştı. Buna eğlence ve kültürün 400 milyar TL’lik hacmini eklediğimizde geriye 1,6 milyar TL kalıyor. Bu çok iyi bir kırılım değil. E-ticaretin yaygınlaşması için kategori kırılımı daha homojen olmalı ve sadece giyim ve elektronik kategorisi ürün satışının %56’sını yapmamalı. Bu kategorilerde artış devam etmeli ancak diğer kategorilerin oranı artmalı.

Bu yıl toplam perakende içindeki e-ticaret payı %3,5 olarak gerçekleşti. Çin dışındaki gelişmekte olan ülkelerin %3,8 ve gelişmiş ülkelerin %8.8’lik oranı hala gidecek yerimiz olduğunu göstermektedir.

Kısacası 2016 diğer sektörlerce gıpta edilen ama bize ‘süperdi’ dedirtmeyen bir yıldı. 2017’den çok ümitliyiz. Eminim çok daha iyi sonuçlarla karşilacağız. Hedefimiz 3 sene içinde 2 kat büyüme!

  • E bültene Üye Olun
    Gelişmeleri Takip Edin